New Life
W programie Deutschland sucht den Superstar zdaje siê obowi±zywaæ
niepisana zasada, w my¶l której zwyciêzca o ile nie jest wokalist± rockowym,
ma obowi±zek zadebiutowaæ z piosenkami Dietera Bohlena. Mehrzad Marashi jest
czwart± po Alexandrze Klawsie, Marku Medlocku i Danielu Schuhmacherze "Supergwiazd±", której p³yta zosta³a przygotowana w³a¶nie
przez DB.
Standardowo album powsta³ w czasie zaledwie kilku tygodni. Po przykrych do¶wiadczeniach
ze zwyciê¿czyni± drugiej edycji show nikt nie chce ju¿ czekaæ kilka miesiêcy
by lepiej dopasowaæ materia³ do wokalisty. Teoretycznie bardziej
"dopieszczona" p³yta powinna lepiej wyra¿aæ muzyczne zapatrywania
zwyciêzcy. W praktyce jednak im prêdzej album siê ukazuje, tym wiêksze s±
szanse na jego dobr± sprzeda¿ i to okazuje siê znacznie wa¿niejsze. Prawie
zawsze debiutancki album jest te¿ najwiêkszym sukcesem w karierze nowego
Idola, którego akcje kilka miesiêcy pó¼niej id± w dó³ (jedyny wyj±tek -
Mark Medlock). Mehrzad otrzyma³ wiêc gotowy zestaw
nagrañ Bohlena z zadaniem zinterpretowania go we w³asny sposób. W grê wchodzi³o
dopisanie do niektórych piosenek nowych tekstów, jednak z powodów czasowych
zdecydowano siê pozostawiæ je w oryginalnej formie - tak przynajmniej donosi³y
oficjalne informacje z obozu RTL.
Na p³ycie znalaz³o siê 12 piosenek, w wiêkszo¶ci spokojnych. Otwiera j± przebój "Don't Believe", z którym Mehrzad wygra³ DSDS a
nastêpnie przez cztery tygodnie zajmowa³ pierwsze miejsce na li¶cie najchêtniej
kupowanych singli w Niemczech. Wersja albumowa nie ró¿ni siê niczym od
singlowej - melodia Dietera oparta jest na aran¿acji bardzo przypominaj±cej
"Bleeding
Love" Leony Lewis.
Drugi utwór na p³ycie nosi tytu³ "Everytime You Go Away" i nie jest
coverem piosenek Daniela K. ani Marka Medlocka o tym samym tytule. Nie oznacza
to jednak, ¿e piosenka jest utworem premierowym. Ukaza³a siê ona ju¿ 4 lata
temu w Japonii, na p³ycie lokalnej wokalistki BoA. Nosi³a wówczas tytu³
"Soundscape", a tak egzotyczne wydanie by³o efektem poszukiwañ
Dietera, który w owym czasie po kilku pora¿kach p³ytowych nie mia³ w
Niemczech zbyt silnej pozycji. Utwór jest ballad± wzbogacon± o elementy aran¿acyjne
kojarz±ce siê z muzyk± r'n'b.
Kolejna piosenka to ju¿ nagranie taneczne. "Roodie
Roodie" ma bardzo ciekawe, nisko za¶piewane zwrotki. W refrenie nagranie
staje siê ju¿ znacznie mniej oryginalne - jego melodia jest niemal kopi±
"Real Love" Marka Medlocka! Klimat disco dominuj±cy w piosence mo¿e
siê podobaæ fanom "typowego Bohlena". Jest tu co¶ z "Juliet"
Modern Talking i co¶ z "Under My Skin" Blue System. Ciekawie, choæ
mog³oby byæ nieco oryginalnej.
Czwarty utwór na p³ycie to ju¿ oficjalny cover. Dieter siêgn±³ po swój
najwiêkszy przebój i zaaran¿owa³ go w zupe³nie inny sposób ni¿ 26 lat
wcze¶niej. "You're My Heart" Mehrzada jest ballad±. Zdania na pewno
bêd± podzielone, jednym spodoba siê takie odwo³anie do minionych lat twórczo¶ci,
inni bêd± traktowali ten utwór jako profanacjê ¶wiêto¶ci. Osobi¶cie
oceniam ten cover raczej na minus - s±dzê, ¿e ta piosenka najlepiej brzmi w
dynamicznych, tanecznych aran¿acjach.
Coverów na p³ycie Mehrzada mamy pod dostatkiem. Pi±ty utwór to jego duet z
Markiem Medlockiem w "Sweat (A La La La La Long)". Albumowa wersja
niczym nie ró¿ni siê od singlowej i w przeciwieñstwie do "You're My
Heart" niespecjalnie ró¿ni siê te¿ od orygina³u, który jest zapewne
ka¿demu doskonale znany.
Kolejny utwór - "You're The One" - mia³ swoj± premierê na singlu
"Sweat". Niestety, szósty kawa³ek na albumie podobnie jak piêæ
poprzednich nie jest ca³kowicie nowy. Tym razem Dieter skopiowa³ melodiê
refrenu z piosenki "Wenn ich", która sze¶æ lat wcze¶niej znalaz³a
siê na albumie Yvonne Catterfeld. Inna sprawa, ¿e tamta melodia w du¿ej czê¶ci
pochodzi³a z "How Come How Long" Babyface'a i Steviego Wondera... Ciê¿ko
jest mi napisaæ o piosence cokolwiek pozytywnego. Melodia "po¿yczona"
z innego nagrania i do bólu wtórna balladowa aran¿acja.
Siódma piosenka na p³ycie wydaje siê byæ pierwsz± faktycznie now±.
Akustyczna aran¿acja w po³±czeniu z nieco banaln± melodi± jednak nie
porywa. Piosenka powinna spodobaæ siê osobom gustuj±cym w spokojniejszych
nagraniach. Niew±tpliwie jest te¿ powiewem ¶wie¿o¶ci je¶li chodzi o aran¿acje
wykorzystywane w piosenkach autorstwa Dietera Bohlena. Czy wystarczy to jednak
¿eby wracaæ do nagrania w przysz³o¶ci? Tutaj mam powa¿ne w±tpliwo¶ci.
"Saturday Night" o¿ywia nieco ¶rodkow± czê¶æ p³yty. Fani Blue
System z pewno¶ci± zwróc± uwagê na podobieñstwo nagrania do piosenki
"48 Hours". Strza³ w dziesi±tkê - obie s± bowiem wzorowane na
"Love Machine" grupy Supermax ;) Utwór jest tanecznie zaaran¿owany,
w jego koñcówce pojawia siê ponownie bluesystemowy saksofon. Piosenka nie
jest jednak typowym, radosnym utworem disco. W jej brzmieniu znajdziemy nutkê
nostalgii, przez któr± mo¿na odnie¶æ wra¿enie, ¿e Mehrzad co prawda czuje
siê ¶wietnie tytu³owej sobotniej nocy, ale jest mu te¿ strasznie ¿al, i¿
kiedy¶ siê ona skoñczy.
Po tym krótkim tanecznym akcencie zdecydowanie zwalniamy. Dziewi±ta piosenka
to nowa wersja ballady Nathalie Tineo "Ich liebe dich". Melodia nie
zosta³a w ¿aden sposób zmieniona, wzbogacona jest za to aran¿acja. Szkoda,
¿e Dieter nie zdecydowa³ siê na kontynuacjê przez ca³y utwór klimatu, który
towarzyszy nam w intro. Nieco spokojniejszy, bardziej tajemniczy aran¿ móg³by
wydobyæ z piosenki jeszcze wiêcej. Z drugiej strony w ¿aden sposób nie
pasowa³by on do tekstu. O ile bowiem z regu³y do s³ów pisanych przez Dietera
podchodzimy z przymru¿eniem oka, o tyle w tym wypadku nale¿± mu siê s³owa
uznania. Nie oby³o siê oczywi¶cie bez tradycyjnych bana³ów i nie¶miertelnych
"baby", jednak ca³o¶æ ma sens i doskonale pasuje do sytuacji samego
Mehrzada. Kilka miesiêcy wcze¶niej urodzi³o mu siê przecie¿ dziecko, a w
czasie powstawania p³yty trwa³y przygotowania do ¶lubu. A wiêc jednak mo¿na!
W zapowiedziach p³yty Mehrzad wyra¿a³ zdziwienie, ¿e Dieter potrafi stworzyæ
tak± ciekaw± aran¿acjê jak w piosence "You And I". Zaskoczenie by³oby
zapewne mniejsze, gdyby trzy lata temu us³ysza³ "My Dream Survive"
Marka Medlocka, bo to w³a¶nie z tego nagrania owa aran¿acja (a tak¿e w
pewnej czê¶ci melodia) pochodzi. Nie zabrak³o te¿ nawi±zania do piosenki
innego wykonawcy - tym razem Ricka Astleya i jego "Never Gonna Give You Up",
które pobrzmiewa w refrenie.
Jako, ¿e p³yta zmierza ku koñcowi, do koñca odkrywaæ bêdziemy ju¿ tylko
ballady. Najpierw "As Long As You Love Me", które bazuje na innej
ponadczasowej aran¿acji. Po raz pierwszy wykorzystano j± w 2004 roku przy
okazji "Gemeinsam" Patricka Dewayne, dwa lata pó¼niej znalaz³a siê
ona jako "Wie ein Blatt im Wind" na albumie Nathalie Tineo. W roku
2008 swoje trzy grosze wtr±ci³ Mark Medlock ¶piewaj±c w oparciu tê aran¿acjê
"Can I Hold You".
P³ytê zamyka "Here I Stand", które uwaga... nie jest coverem! W
przypadku tego nagrania ciê¿ko te¿ doszukaæ siê jakich¶ aran¿acyjnych
nawi±zañ do wcze¶niejszych nagrañ. Po prostu kolejna typowa bohlenowska
ballada.
Podsumowanie recenzji bêd±cej wyliczank± przeróbek i "zapo¿yczeñ" (a niekiedy i zwyczajnych z¿ynek) jest do¶æ smutne. Na ka¿dym kroku natrafiamy b±d¼ to na cover, b±d¼ na piosenkê bazuj±c± aran¿acyjnie na innym nagraniu, przez co raczej nie bêdzie nam grozi³a têsknota za tym albumem po kilku miesi±cach nies³uchania go. Jak s³usznie zauwa¿ono podczas dyskusji na forum, czê¶æ z nagrañ nie zdoby³a szerszej popularno¶ci i dla przeciêtnego s³uchacze bêdzie nowo¶ci±. Jednak¿e siêganie po wcze¶niejsze dzie³a w i¶cie przemys³owych ilo¶ciach ¶wiadczy nienajlepiej o obecnej formie kompozytorskiej Dietera. Album Marka Medlocka "Rainbow's End" dawa³ nadziejê na pewn± poprawê w tym zakresie. Niewiele by³o tam nawi±zañ do starszych nagrañ, a dodatkowo wiêkszo¶æ piosenek otrzyma³a aran¿acje ³atwo wpadaj±ce w ucho mi³o¶nika muzyki Bohlena. "New Life" zdaje siê byæ pod tym wzglêdem krokiem wstecz. P³yta niespecjalnie trafi³a te¿ w gusta szerszej publiczno¶ci. Zamiast "obowi±zkowego" w wypadku zwyciêzców DSDS debiutu na szczycie niemieckiej Top-100 obserwowali¶my wej¶cie na pi±tym miejscu i b³yskawiczny spadek poza pierwsz± dziesi±tkê. W po³±czeniu z wieloma negatywnymi opiniami na temat p³yty nie wró¿y to dobrze na przysz³o¶æ. Nie pomylê siê chyba, je¶li napiszê ¿e "New Life" jest pierwszym i ostatnim albumem Mehrzada z piosenkami Dietera, a kto wie czy nie jest te¿ ostatnim wydanym przez Sony Music. Wytwórnia ta przecie¿ bez skrupu³ów pozby³a siê rok temu Daniela Schuhmachera, mimo i¿ zdo³a³ on ze swoj± p³yt± osi±gn±æ z³oto sprzedaj±c 100.000 egzemplarzy. Dla Mehrzada wydaje siê byæ to poziomem nie do osi±gniêcia.
New Life - Sony Music Columbia 88697 63528 2 - 11.06.2010
- Don't Believe 3:28
- Everytime You Go Away 4:24
- Roodie Roodie 3:30
- You're My Heart 3:58
- Sweat (A La La La La Long) 3:49
- You're The One 3:38
- Please Don't Go 3:34
- Saturday Night 3:27
- I Love You 3:12
- You And I 3:27
- As Long As You Love Me 3:58
- Here I Stand 3:26
P³ytê promuj± dwa single:
- Don't Believe (2010)
- Sweat (A La La La La Long) (2010) - duet z Markiem Medlockiem
Muzyka i tekst: Dieter Bohlen (za wyj. 5 - Ian Munty Lewis)
Produkcja: Dieter Bohlen
Co-produced and mixed by Jeo@Jeopark
Keys/prog. Jeo (1,2,5,7,8,9), Lalo Titenkov (2,6,10,11,12), Martin Frainer /
Petra Bonmassar (4)
Chórek: Billy King, Marion Welch, Bridger Folge, Madelaine Lang, Anya Mahnken,
Christoph Leis-Bendorff, Petra Bonmassar (4)
Saksofon: Eddie Wilckens (3,8)
Gitara: Dirk Schlag (7)
![](https://www.moderntalking.pl/grafika_php/datownik.gif)
DziÅ› 27.07.2024 Kalendarium: rocznica ¶lubu Thomasa i Nory (1985) |
![](../grafika_php/sonda2.gif)