The Album
Debiutancki album Daniela Schuhmachera podobnie jak w wypadku
jego poprzedników, ukazał się zaledwie kilka tygodni po wygranej w
Deutschland sucht den Superstar. Rozwiązanie takie ma oczywiście
niezaprzeczalny plus w postaci dużej popularności w momencie premiery, jednak
z drugiej strony nie pozwala to na dokładne dopasowanie brzmienia płyty do
charakteru wykonawcy. Rozwiązuje się to albo poprzez zebranie kilkunastu
gotowych piosenek w podobnym klimacie, albo przez zatrudnienie w roli producenta
Dietera Bohlena, który ma za zadanie zmontować w krótkim czasie odpowiedni
materiał.
Daniel Schuhmacher zdecydował się na to drugie rozwiązanie, choć nie znaczy
to, że całość tego materiału jest premierowa. Wręcz przeciwnie, mianem
nowości nie można określić większości piosenek zgromadzonych na
"The Album".
Płyta rozpoczyna się singlowym hitem "Anything But Love", na zakończenie
słyszymy tę piosenkę ponownie, tym razem we wspólnym wykonaniu Daniela i
finalistki DSDS Sary Kreuz. Aranżacyjnie odbiegają one od siebie i kwestią
gustu jest, czy wyżej ocenimy nowocześniejsze brzmienie wersji solowej czy tradycyjnej
zaaranżowany duet. Denerwować może jednak dość słaby angielski Sary oraz
to, że wspólne wykonanie jest prawdopodobnie jedynie złożeniem ich solowych
wersji, co momentami wprowadza dość sztuczne brzmienie.
Drugim utworem na albumie jest akustyczna piosenka "Take Me To The Clouds",
którą fani Dietera doskonale pamiętają z jego solowego albumu. Melodia
refrenu jest identyczna, pojawiły się za to nowe zwrotki. Podobnie ma się
sprawa z dwoma innymi utworami - "I Love Your Smile" i "Why".
Są to przeróbki piosenek Nathalie Tineo, odpowiednio "Du bist das Meer"
i "Bitte, bitte bleib". W ich wypadku nie trudzono się nawet zmianami
w aranżacji - mamy za to pewne zmiany w liniach melodycznych. Nie wydaje się,
aby efekt takiego zabiegu był specjalnie udany - brzmi to tak, jak gdyby "You're
My Heart, You're My Soul" zostało zaśpiewane do podkładu znanego z
"Cheri Cheri Lady". Melodia może i by pasowała, ale w głowie cały
czas mamy oryginalne wykonanie które gryzie sie z tym, co śpiewa nam Daniel
Schuhmacher. Naturalnie osoby nie znające wykonań Nathalie TIneo tego problemu
mieć nie będą, przynajmniej dopóki nie sięgną po jej album. Myślę, że
znacznie lepszym pomysłem było by pozostawienie melodii w oryginalnej formie.
Będąc przy temacie coverów można wspomnieć o dwóch oficjalnych przeróbkach
znanych przebojów - "Sweet Dreams" i "Ain't No Sunshine".
Utwory te Daniel wykonywał na żywo jeszcze podczas koncertów tematycznych
DSDS i ich obecność jest po prostu kolejną atrakcją dla osób, które polubiły
głos wokalisty oglądając program. Śpiewając takie klasyki ciężko jest
czymś zaskoczyć, o przeskoczeniu poziomu oryginałów nie wspominając.
Chciało by się napisać w tym miejscu wreszcie trochę o nowościach, jednak
nie bardzo jest do tego okazja. Ballady "'Cause It's Over", "It's
A Lonely Night" i "How Can I Be Sure" brzmią bardzo podobnie do
siebie gdzie niegdzie nawiązując to do "I Will Follow You" Modern
Talking, to do "I Can't Forget This Night" Marka Medlocka, a nawet do
"When You Kiss Me" Shanii Twain. Pozytywnie na ich tle wypada "Please
Stay Tonight" minimalnie tylko przypominająca "I'm Still Here"
Medlocka i "Take Me Tonight" Alexandra.
Na koniec opisu tej płyty zostawiam dwie szybsze propozycje. Niestety rozczarują
się ci, którzy liczą na nowości. Obydwie piosenki kiedyś już słyszeliśmy...
Na pierwszy ogień weźmy "Nothing's Gonna Change". Zwrotki to
mieszanka utworu Kelly Clarkson "My Life Would Suck Without You" oraz
"So ein Schwien" Wolfganga Petry, refren czerpie z przeboju Katy Perry
"Hot n Cold".
Drugim z zapowiadanych nagrań jest "Emily", oparta na utworze "Emmalene
(That's No Lie)", który 16 lat wcześniej Dieter napisał na dla Errola
Browna. W mojej opinii jest to najlepszy utwór na płycie, łączy wszystkie
najlepsze cechy albumowej i singlowej wersji oryginału z ciekawymi dodatkami
aranżacji.
Mimo tego pozytywnego akcentu, ciężko jest mi powiedzieć o tej płycie coś
pozytywnego - to po prostu przegląd archiwum Dietera połączony z rzutem oka na listy przebojów. Kilka coverów, mnóstwo nawiązań, momentami nawet
plagiatów. Ze znalezieniem chętnych na tak dobrze wypromowany album problemu
oczywiście nie będzie (numer 1 w Niemczech i złota płyta tuż po premierze),
jednak jego wartość artystyczna bliska jest zeru. Głos Daniela może podobać
się lub nie i jest to kwestia gustu, podobnie jak brzmienie zgromadzonych na płycie
piosenek. Jednak nie ma tu ani trochę nowości jeśli chodzi o same piosenki -
wszystko to już po prostu było a ciężko pozytywnie oceniać kompozycje
powstałe poprzez poprawianie melodii wydanych już kiedyś piosenek. Niestety
Dieter coraz częściej "komponuje" w ten sposób i chciało by się
wierzyć, że naprawdę wynika to tylko ze zwykłego lenistwa, nie zaś z utraty
kompozytorskiego potencjału. Niestety, coraz trudniej się do tego przekonywać...
The Album - Sony Columbia 88697 52349 2 - 19.06.2009
- Anything But Love 3:31
- Take Me To The Clouds 3:43
- Sweet Dreams 4:53
- Please Stay Tonight 3:51
- Emily 3:12
- Cause It's Over 3:32
- I Love Your Smile 3:53
- Ain't No Sunshine 2:04
- Nothing's Gonna Change It 3:28
- It's A Lonely Night 3:29
- Why 3:45
- How Can I Be Sure 3:26
- Anything But Love (Duet With Sarah Kreuz) 3:35
Bonus Enhanced Part: Video: Anything But Love 3:31
Muzyka i tekst: Dieter Bohlen (za wyj 3. Annie Lennox / David Stewart i 8.
Bill Whiters)
Produkcja: Dreamfactory
Płytę promuje jeden singiel:
Dziś 20.04.2024 |